سخنرانی آیت الله دکتر محقق داماد به مناسبت ایام شهادت حضرت امام علی (ع) و لیالی قدر؛ یکشنبه 5 خرداد، ساعت 12:30 ظهر، نمازخانه فرهنگستان علوم


 

به همت شاخه برق و کامپیوتر گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم از سلسله سمینارهای ««افق های آینده مهندسی برق و کامپیوتر»، سمیناری در تاریخ دوشنبه 2 اردیبهشت 1398 در تالار اجتماعات فرهنگستان علوم برگزار شد. در این سمینار خانم دکتر مرجان سیرجانی استاد دانشگاه Malardalen سوئد تحت عنوان «سیستم های سایبر فیزیکی قابل اعتماد» سخنرانی کرد.

در این جلسه که تنی چند از اعضای فرهنگستان، استادان دانشگاه ها و دانشجویان تحصیلات تکمیلی حضور داشتند. در آغاز آقای دکتر جواد فیض رئیس شاخه برق و کامپیوتر گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم ضمن خوش آمدگویی به حاضران در جلسه به معرفی سخنران پرداخت. پس از سخنان افتتاحیه، خانم دکتر مرجان سیرجانی سخنانش را ایراد کرد. به نظر ایشان، خوب است که کامیون ها خودران شوند و باید در مورد پلاتونینگ کامیون ها فعالیت هایی صورت گیرد زیرا ممکن است آدم ها خواب آلود باشند ولی لازم نیست ماشین دچار این مشکل شود. سخنران به سقوط هواپیماهای بوئینگ 737 در اتیوپی و اندونزی اشاره کرد و علت اصلی این نقیصه را این گونه برشمرد که اگر سنسورها باهم هماهنگ نباشند باید چراغ هشدار دهنده روشن شود و این چراغ هشدار دهنده در هواپیما وجود نداشت. به عقیده خانم دکتر سیرجانی وظیفه سایبر فیزیکال های سیستم، کنترل مانیتورها است و اینها پلی میان دنیای کامپیوتر و سیستم های فیزیکی هستند. ایشان در مورد سافتور (Software) صحبت کرد و اینکه چگونه می توان یک سافتور باگزی ساخت. به نظر سخنران درست نوشتن سافتور کار سخت و پیچیده ای است و باید در سافتورها مدل بسازیم و به استفاده بیشتری از ریاضیات نیازمندیم. ایشان وظیفه مدل چکر (Model Checker) را شرح داد که مدل را می گیرد و چک می کند و درستی سیستم را تأیید می کند و ما از آن مطمئن می شویم. به عقیده سخنران چک کردن مدل ها برای تنظیم چراغ راهنمایی کاربرد دارد که تداخل در علایم راهنمایی پیش نیاید و اتوموبیل ها با یکدیگر تصادف نکنند. ایشان مطرح نمود که مدل با سیستم تفاوت دارد؛ مدل مثل یک نقشه است و بدون نقشه به چاه نفت نمی رسیم ولی از مدل به تنهایی چاه نفت به دست نمی آید. خانم دکتر سیرجانی در مورد نحوه کار اکتورها صحبت کرد که با ارسال پیام-هایی با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. به نظر ایشان هدف از این فعالیت ها این است که به طور مثال وقتی در مترو توسط راننده بسته شده است، مسافر نتواند آن را باز کند و یا حرکت قطارها با یکدیگر تداخل نداشته باشند.

 

روابط عمومی فرهنگستان علوم

 

 

1000 کاراکتر باقی مانده


جدید ترین تصاویر

دکتر سعید سهراب پور
انرژی و محیط زیست
گرامیداشت روز کشاورزی
گرامیداشت روز کشاورزی