روز دوشنبه 1398/3/20 از سلسله سمینارهای "افق های آینده مهندسی شیمی" که به همت شاخه مهندسی شیمی گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم برگزار شد، آقای دکتر ایرج گودرزنیا عضو وابسته گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم و استاد دانشگاه صنعتی شریف سخنانی با موضوع «الگوی آموزش مهندسی شیمی در ایران حال و آینده» ایراد کرد.


خلاصه سخنرانی ایشان بدین شرح است:
ابتدا پیدایش آموزش مهندسی شیمی در جهان بررسی می شود. سپس پیدایش آموزش مهندسی شیمی در ایران و روند تغییرات برنامه آموزشی آن مطالعه می شود. در بخش بعد صنایع استفاده کننده از دانش آموختگان مهندسی شیمی دسته بندی می شود. سپس راجع به برنامه مهندسی شیمی و خواسته های استادان دانشگاه و مهندسان شاغل درصنایع وابسته به مهندسی شیمی نظر سنجی به عمل می آید. در مرحله بعد اولویت صنایع وابسته به مهندسی شیمی در کشور مورد مطالعه قرار می گیرد. در بخش بعد برنامه آموزشی مهندسی شیمی در دانشگاه های معتبر جهان بررسی می شود. سپس جمع بندی مطالب برای ارائه الگوی آموزش مهندسی شیمی در ایرا ن حال و آینده انجام می شود. و در بخش بعد برنامه پیشنهادی برای آموزش مهندسی شیمی در ایران حال و آینده ارائه می شود.

نکاتی در مورد برنامه فعلی مهندسی شیمی
۱- دانشجویان به مدت چند نیمسال اول تحصیل به خواندن درس های پایه می پردازند و هیچ آشنائی با رشته اصلی خود پیدا نمی کنند.
۲- آموزش نرم افزار های عمومی و نرم افزارهای ویژه مهندسی شیمی در برنامه درسی دیده نمی شود.
۳- میزان کارآئی دانشجو در هر سال افزایش محسوس ندارد.
۴- دانشجو پس از فارغ التحصیلی اعتماد نفس کافی برای طراحی یک واحد تولیدی کوچک کارگاهی را هم ندارد.
۵- دانشجو راجع به خط و زبان ایران قبل از اسلام چیزی نمی داند.
۶- دانشجو راجع به خط و زبان ایران بعد از اسلام چیزی نمی داند.
۷- نسبت به بعضی درسهای عمومی اولیه مثل درسهای ریاضی که سخت گیرانه با دانشجو برخورد می شود ولی استفاده بعدی برای او ندارد گله دارد.
۸- تغییر و اصلاحات در برنامه آموزشی باید با احتیاط صورت گرفته و منطقی باشد.
نکاتی در مورد برنامه پیشنهادی مهندسی شیمی
۱- از ابتدای تحصیل دانشجویان با مبانی مهندسی شیمی و کاربرد آن در صنعت آشنا می شوند.
۲- دانشجو با خط و زبان ایران قبل از اسلام آشنا می شود.
۳- دانشجو با خط و زبان ایران بعد از اسلام آشنا می شود.
۴- اگر دانشجو به هر علت نتواند به تحصیل ادامه بدهد، در هر سال که بیشتر به درس خود ادامه بدهد احساس می کند که توانائی بیشتری در رشته مهندسی شیمی پیدا کرده است.
۵- برنامه درسی دارای ۱۷ واحد اختیاری است.
۶- دانشجو می تواند تمام ۱۷ واحد را از یک گرایش مورد علاقه خود و یا مورد نیاز بازار کار بگیرد و در آن رشته خاص تخصص پیدا کند.
۷- دانشجو می تواند ۱۷ واحد را درس هائی از گرایش های مختلف انتخاب نماید و با رشته های مختلف صنایع آشنا شود و در آینده کار مورد علاقه خود را دنبال کند. 
۸- دانشجو در پایان سال اول با تجهیزات رشته مهندسی شیمی آشنا شده و تصویر درستی از رشته خود را دارد.
۹- دانشجو در پایان سال دوم همزمان با رتبه معادل کاردانی قادر است در بخش های فرایند و آزمایشگاه های مربوط به آن در صنایع شیمیائی به عنوان تکنیسین با کارآئی خوب فعالیت کند.
۱۰- دانشجو در پایان سال سوم علاوه بر موارد بالا قادر است در آموزش بسیاری از صنایع شیمیائی فعالیت نماید.
۱۱- در پایان دوره کارشناسی علاوه بر موارد بالا به پذیرش مسئولیت در راهبری، طراحی، رفع اشکال، و آموزش فعالیت نماید. 
۱۲- همچنین اگر کاری گیر نیاورد ، یاد گرفته است که چگونه یک سیستم کوچک صنعتی را طراحی جزئی نموده و به کار تولیدی مشغول شود.

 ا

1000 کاراکتر باقی مانده


IMAGE گفتگوی ایسنا با دکتر امین علیزاده
یک عمر در خدمت آبادنی کشور
IMAGE گفتگوی روزنامه ایران با دکتر عباس منوچهری
کارایی علم سیاست در جامعه
IMAGE گفتگوی ایرنا با دکتر جواد فیض
ایده های نو در حوزه علمی خریدار ندارد
IMAGE گفتگوی رادیو با دکتر محمد شاهدی
مدیریت نادرست در مصرف آب های زیرزمینی

جدید ترین تصاویر

چهارصد و هشتاد و ششمین جلسه شورای علمی_2
گرامیداشت روز کشاورزی
آقای دکتر سعید یزدانی
خانم دکتر طاهره کاغذچی