در این ارایه ابتدا به مباحثی پیرامون آینده نگری فناوری های پیش رو در دهه آینده و سپس با توجه به تحولات اخیر در حوزه های مهندسی و علوم پایه به جایگاه این حوزه ها در نگاه نوین مهندسی نیز پرداخته شد. یکی از نکات کلیدی در این راستا "همگرایی" حوزه های مختلف مهندسی و علوم پایه و فراتر از آن ارتباط تنگاتنگ با حوزه های پزشکی و علوم انسانی است. نمونه هایی از این همگرایی در تدریس حوزه های مهندسی برق و کامپیوتر هم در ادامه ارایه شد. در بخش دوم این ارایه نیز نگاهی به چالش های آموزش مهندسی و ابزارهای جدیدی که می تواند در آینده نزدیک در خدمت آموزش مهندسی قرار گیرد و همچنین فرصتهایی که ممکن است در کنار چالشهای پیش رو ایجاد گردد مطرح شد. ظهور فناوری هوش مصنوعی مولد (Generative AI) باعث تغییر و دگرگونی در بخش های مختلفی شده است و رشته مهندسی نیز از این قاعده مستثنی نیست. هوش مصنوعی مولد و مدلهای بزرگ زبانی، با پتانسیل عظیمی که برای پردازش و تجزیه و تحلیل حجم وسیعی از دادهها دارد، به سرعت در حال تبدیل شدن به ابزاری حیاتی برای مهندسان است. این ابزارها راهحلهای متحول کنندهای را ارائه میکنند که میتواند رویکرد مهندسان را اصلاح کند و به آنان کمک کند تا مسائل پیچیده مهندسی را به کمک آن بصورت کارآمدتری حل کنند. از آنجا که علم مهندسی، فناوری و تحقیقات به وضوح از منافع هوش مصنوعی بهره میبرند، اساتید مهندسی باید بتوانند ابتدا خود با این ابزارها آشنا شده و در قدم بعد دانشجویان را از پتانسیلهای تعاملی آن در فرایند آموزش آگاه کنند. جهت دریافت فایل pdf سخنرانی آقای دکتر بابک حسین خلج اینجا کلیک کنید.