دکتر عاملی:

پشتوانه آیین‌نامه جدید ارتقای اعضای هیئت علمی، عقل جمعی ملی و ۱۰ جلد تحقیق تخصصی است

پشتوانه آیین‌نامه جدید ارتقای اعضای هیئت علمی، عقل جمعی ملی و ۱۰ جلد تحقیق تخصصی است
دکتر سعیدرضا عاملی رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی درباره روند بازنگری مجدد آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی در وزارت علوم، اعلام کرد کلیدواژه‌های هویتی مانند اسلامی‌سازی و بومی‌سازی در آیین نامه ارتقا از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی فرهنگستان علوم، دکتر سعیدرضا عاملی، رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی، در جلسه این شورا ضمن تشکر از زحمات مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، به تشریح فرایند طولانی و کارشناسی‌شده تدوین فصل علوم انسانی آیین‌نامه ارتقا پرداخت و بر لزوم نهایی‌سازی هرچه سریع‌تر آن تأکید کرد.

 

یک عقل جمعی ملی پشت این آیین‌نامه است

 

دکتر عاملی با تأکید بر اینکه همه اعضای حاضر در جلسه خود را بخشی از خانواده آموزش عالی می‌دانند، گفت: این دوقطبی کردن نهادهای علم در کشور، نتیجه بخش نیست. ما یک مجموعه هستیم که با همفکری و عقلانیت جمعی می‌خواهیم کار را به نتیجه مطلوب برسانیم.

 

وی با اشاره به مسیر طولانی تدوین این آیین‌نامه، از مطالعات گسترده و حساب‌شده مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور یاد کرد و افزود: پشتوانه این آیین‌نامه، مجموعاً ۱۰ جلد تحقیقات سنگین است که با یک انسجام ساختاری انجام شده. علاوه بر آن، نظرات ۳۰۰ نفر از اعضای کارگروه‌های تخصصی نیز دریافت شده است. یک عقل جمعی ملی پشت این کار آمده و این متن را نهایی کرده است.

 

دکتر عاملی در بخش دیگری از سخنان خود به تغییرات محتوایی اعمال‌شده در پیش‌نویس وزارت علوم اشاره کرد و گفت: نباید از توجه به اقتضائات بومی در دانش فرار کنیم. این کار سختی است که مبانی ارزشمند خودمان را در نگاه روان‌شناسی، جامعه‌شناسی و سایر عرصه‌ها سریان دهیم، اما این دغدغه اصلی ماست.

 

وی بر توجه به این ضرورت دانش تأکید کرد و گفت: در عین حال نظام ارزیابی فعلی دانشگاه‌ها ناکارآمد است و ارزیابی‌ها صرفاً شکلی و مبتنی بر تعداد مقالات است، نه کیفی و بر أساس محتوای علمی.

 

رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی در پایان پیشنهاد کرد که برای جلوگیری از تأخیر بیشتر، «فصل مشترک» آیین‌نامه تنها به تعریف کلیدواژه‌ها و ساختار کلی بپردازد و سپس فصل مربوط به علوم انسانی که در شورای تحول نهایی شده، عیناً در آیین‌نامه قرار گیرد و فصل‌های مربوط به سایر علوم نیز که در وزارت علوم تدوین شده، در جای خود قرار گیرند تا این تنوع و تفاوت ماهوی رشته‌ها به رسمیت شناخته شود.
 
شنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۴
14:25
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید