آقایان دکتر سیدمصطفی محقق داماد رئیس گروه علوم اسلامی و دکتر فرشاد مؤمنی عضو وابسته گروه علوم انسانی در جلسه نتوانستند شرکت کنند. دستور جلسه شورا به ترتیب زیر بود: الف: مروری بر فعالیتهای دبیرخانه شورای آیندهنگری ب: بحث و تصمیمگیری پیرامون برنامههای شورای آیندهنگری ج: سایر موارد در ابتدای جلسه و پس از تلاوت آیاتی از کلام وحی، دبیر شورا به حاضران خوشامد گفت و گزارشی از فعالیتهای دبیرخانه شورای آیندهنگری ارائه کرد. در ادامه پیشنهادهای دبیرخانه شورای آیندهنگری برای توصیف وضعیت علم و فناوری در ایران و ارائه پیشنهاد برای آینده به ترتیب جدول زیر جهت بحث، تصمیمگیری و تبادل نظر ارائه شد. سناریو: توصیف وضعیت علم ایران برپایه نظر خبرگان فرهنگستان علوم توصیف: وجه تمایز این سناریو تأکید بر جایگاه ویژه فکری فرهنگستان در بکارگیری علم، برنامهریزی و تجربه در تبیین وضعیت علم در ایران است. این وجه تمایز ناظر بر انباشت خبرگانی و نخبگانی به دست آمده در فرهنگستان است. مزایا، گام ها و مخاطرات: این سناریو شامل گامهای زیر است: - تهیه گزارشی از وضعیت علم ایران برپایه فراتحلیل پژوهشهای انجام شده در مراکز علمی کشور - بررسی تجارب جهانی در ارزیابی وضعیت علمی - عرضه تصویری از وضعیت علم ایران در ۷ پانل خبرگانی مشتمل بر گروههای هفتگانه فرهنگستان و دریافت نظرات خبرگان - تهیه پیشنویس وضعیت علم ایران برپایه نتایج پانلهای خبرگانی برگزار شده - بازبینی و تدقیق نهایی گزارش وضعیت علمی ایران برپایه نشست راستیآزمایی و اعتباربخشی در فرهنگستان - ارائه بیانیه فرهنگستان مبنی بر وضعیت علم در ایران مزیت این سناریو بیان دیدگاه تخصصی فرهنگستان در ارائه تبیین کیفی از وضعیت علم در ایران است و مخاطره اصلی آن عدم دسترسی به دادههای دست اول مرتبط با شاخصهای نهاد علم در ایران است. سناریو: توصیف وضعیت علم ایران برپایه برونسپاری موضوع به نهادهای علمی مرتبط توصیف: این سناریو برپایه درخواست فرهنگستان از مراکز علمی همچون پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم انجام میشود. مزایا، گام ها و مخاطرات: این سناریو به شرح زیر اجرا میشود: - اعلام نیاز فرهنگستان به مراکز علمی است تا برپایه مأموریتی که دارند وضعیت علم ایران را رصد کرده و گزارش آن را در اختیار فرهنگستان قرار دهند. - مراکز علمی برپایه دیدهبانی وضعیت علم ایران گزارش خود را ارائه میکنند. سناریو: دیدهبانی علم در فرهنگستان توصیف: این سناریو ناظر بر ایفای نقش فرهنگستان به عنوان دیدهبان ملی علم در کشور است که ضمن تعیین شاخصها بررسی وضعیت علم را نیز برعهده دارد. مزایا، گام ها و مخاطرات: این سناریو مشتمل بر فهم زنجیره ارزش علم در جامعه است. رویکرد اصلی این سناریو ایجاد کلاندادهها و تصمیمگیری دادهمحور است. برآورد اولیه آن است که انجام این پژوهش نیازمند سرمایهگذاری فرهنگستان و شبکهسازی با سایر نهادهای مرتبط(مشتمل بر دستگاههای اجرایی، نهادهای علمی، کارفرمایان، استخدامکنندگان و سایر ذینفعان نهاد علم در ایران) است. در این سناریو علم در بستر زنجیره ارزش دیده میشود. مطابق این رویکرد فرهنگستان طی برنامه پژوهشی مبتنی بر شواهد، دادهمداری و شهود مبتنی بر خبرگی مطابق گامهای زیر اقدام میکند: - طراحی ساختار مفهومی تبیین وضعیت علم در ایران برپایه درک زنجیره ارزش در علم - بررسی تجارب جهانی - تعیین شاخصها و استانداردهای سنجش وضعیت علم در ایران راستیآزمایی و اعتباربخشی ساختار و شاخصهای مذکور توسط ذینفعان زنجیره ارزش علم در ایران پس از توضیحات آقای دکتر مضطر زاده، در ارتباط با آیندهنگری، نحوه به کارگیری روشهای آیندهنگری علم و فناوری و ارائه الگوی مناسب برای ایران، تعیین شاخصهای بومی علم و فناوری و دیدهبانی علم و فناوری بحث و تبادل نظر شد و موارد زیر پیشنهاد و به تصویب رسید. - تعیین و تدوین امکانات و الزامات آیندهنگری علم و فناوری در ایران - برون سپاری بررسی و تعیین شاخصهای علم و فناوری بومی بر اساس معیارهای جهانی - توصیف وضعیت علم ایران بر پایه نظر خبرگان فرهنگستان علوم - راهاندازی کارگروه رصد خانه علم در فرهنگستان